Wanneer je te horen krijgt dat een dierbaar persoon is overleden ga je uiteraard een hectische tijd tegemoet. Door alle emoties kun je al snel het overzicht kwijtraken van de stappen die je moet ondernemen. Allereerst is het aan te raden om zo snel mogelijk contact op te nemen met de uitvaartverzekeraar van de persoon in kwestie. Hierdoor stel je ook de verzekeraar in staat om in actie te komen en wellicht wat werk uit handen te nemen. De meeste verzekeraars kennen dan ook een speciaal noodnummer voor het melden van het overlijden van een dierbare. Uiteraard kun je ook contact opnemen met de uitvaartverzekeraar voor andere doeleinden, zoals vragen of wijzigingen. Hier zijn andere wegen voor om de verzekeraar te bereiken.

Uitvaart

Wat te doen na overlijden?

Om nabestaanden van verzekerden zo snel mogelijk te kunnen helpen beschikken de meeste verzekeraars over een speciaal noodnummer. Dit nummer is continu bereikbaar, 24 uur per dag, waarbij je het overlijden van een dierbare kunt melden bij de verzekeraar waar de uitvaartverzekering is afgesloten. Zo kun je altijd de verzekeraar bereiken om zelfs ’s nachts een sterfgeval kenbaar te maken. De uitvaartverzekeraar zal hierop gelijk in actie komen om duidelijk te maken wat de vervolgstappen zijn. Dit wordt erg gewaardeerd onder vele nabestaanden, voornamelijk doordat zij in een hectische tijd terecht komen.

De reden om een dergelijk telefoonnummer altijd open te hebben staan is dat het van belang is om zo snel mogelijk de uitvaartverzekeraar in te schakelen wanneer iemand is overleden. Dit wordt voornamelijk gedaan om er voor te kunnen zorgen dat de uitvaart zo spoedig mogelijk plaats kan vinden.

Contact opnemen met de uitvaartverzekeraar
Uiteraard kun je ook om andere redenen contact op willen nemen met de uitvaartverzekeraar, bijvoorbeeld om advies in te winnen of om een wijziging aan je polis door te geven. Ook dit kun je telefonisch doorgeven aan de meeste verzekeraars. Echter bieden de uitvaartverzekeraars voor deze vorm van contact opnemen vaak nog enkele andere mogelijkheden, zoals het versturen van een email. Daarnaast kennen sommige verzekeraars ook een eigen webcare afdeling, waardoor je zeer eenvoudig direct met een medewerker kunt chatten.

Andere stappen die van belang zijn

Veel mensen weten dus niet precies wat ze moeten doen wanneer een dierbare is overleden en zij de organisatie van de uitvaart op zich nemen. Er zijn dan ook een paar stappen die je sowieso dient te volgen om het proces zo moeiteloos mogelijk te laten verlopen. Uiteraard kun je een en ander in overleg doen met de uitvaartverzorger. Echter zijn er ook enkele andere stappen die je zelf kunt ondernemen, waarbij je de uitvaartverzorger niet nodig hebt.

  • Arts
    Allereerst dien je een officiële arts in te schakelen die het overlijden van de dierbare bevestigd. Zonder een dergelijk officieel document kun je verder niets regelen voor de uitvaart. Zo komt onder andere het opgebouwde kapitaal van de overledene niet vrij om de uitvaart te regelen wanneer je de verzekeraar niet kunt vertellen of de overledene daadwerkelijk is overleden. Binnen Nederland is alleen een arts bevoegd om een dergelijke verklaring af te leggen. Binnen deze verklaring wordt niet alleen opgenomen dat de persoon is overleden, maar wordt er meestal ook iets gezegd over de oorzaak van overlijden. Wanneer er wordt getwijfeld over de oorzaak kan er een lijkschouwer in worden geschakeld. Er wordt alleen een verklaring door de arts vrijgegeven wanneer bekend is wat de oorzaak van overlijden is.
  • Gemeente
    Nadat je de verklaring van de arts hebt ontvangen is het zaak om het overlijden van de dierbare te melden bij de gemeente waarin hij of zij woonde. Dit kun je in de meeste gevallen zelf doen, echter kan ook de uitvaartverzorger deze taak op zich nemen. Dit hangt vaak af van de werkwijze van de uitvaartverzorger. Je kunt een overlijden alleen bij de gemeente melden in combinatie met de verklaring van de arts.
  • Overlijdensakte
    Wanneer je bij de gemeente hebt gemeld dat de dierbare is overleden stellen zij een overlijdensakte op. Dit document heb je voor veel verschillende zaken nodig. Allereerst dien je deze akte te overleggen met de verzekeraar, zodat ook zij er van uit kunnen gaan dat de persoon ook daadwerkelijk is overleden. Daarnaast heb je deze akte nodig om bijvoorbeeld lopende rekening op een andere naam te zetten of om abonnementen stop te zetten.